واکسیناسیون بیش از ۱۹ میلیون دام سبک و سنگین در خراسان رضوی پروانه طبابت، پردرخواست‌ترین مجوز کسب‌وکار در خراسان رضوی کاهش قیمت ۱۰ هزار تومانی گوجه‌فرنگی درجه یک در مشهد (۲۳ آبان ۱۴۰۳) آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز (۲۳ آبان ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد اوج گرفت (۲۳ آبان ۱۴۰۳) | رشد ۳ میلیون تومانی سکه پذیرش حدود ۴۰ شرکت مستقر در خراسان رضوی در بورس و فرابورس استارت افزایش قیمت خودرو‌های خارجی زده شد (۲۳ آبان ۱۴۰۳) وزیر راه: جلسه شورای عالی مسکن به‌زودی برگزار می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۳ آبان ۱۴۰۳) | دلار وارد کانال ۶۸ هزار تومان شد رشد ۱ تا ۱۱ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی (۲۳ آبان ۱۴۰۳) | شاهین، یک‌میلیاردی شد قیمت ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۲۳ آبان ۱۴۰۳) | بیت‌کوین قیمت ۹۰ هزار دلاری را تجربه کرد تفاوت قیمت دام زنده در تهران و مشهد چقدر است؟ (۲۳ آبان ۱۴۰۳) قیمت دلار نیما از ۵۱ هزار تومان عبور کرد (۲۳ آبان ۱۴۰۳)  جزئیات واردات آیفون‌های مسافری اعلام شد برداشت محصول زعفران خراسان رضوی، امسال بیشتر از پارسال و کمتر از ظرفیت تولید خواهد بود سهام معدن طلای تفتان در بورس عرضه می‌شود خودروسازان از ابتدای سال ۱۴۰۳، حدود ۶ میلیارد دلار ارز گرفتند قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۳ آبان ۱۴۰۳) | موز را چند بخریم؟ «نسل زِد» هیچ‌وقت بازنشسته نمی‌شود | نسل جدید چه تأثیری بر بازار کار گذاشته است؟ صف‌آرایی مخالفان و موافقان عرضه خودرو در بورس مصرف گاز به نقطه خطر رسید قیمت بنزین سوپر وارداتی چقدر است؟ (۲۲ آبان ۱۴۰۳) افزایش قیمت نفت سنگین ایران (۲۲ آبان ۱۴۰۳) زمان واریز یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان چه موبایل‌هایی بخریم؟ (۲۲ آبان ۱۴۰۳) افزایش ۲۵ درصدی نرخ نان آزادپز در مشهد (۲۲ آبان ۱۴۰۳) درباره قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده برق
سرخط خبرها

تولید دوگانه‌سوزها سقوط کرد | صف های طویل CNG محتمل است؟

  • کد خبر: ۸۴۵۳۰
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
تولید دوگانه‌سوزها سقوط کرد | صف های طویل CNG محتمل است؟
آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور افت کرده و به زیر هشت هزار دستگاه رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق این آمار، طی نیمه نخست امسال تنها هفت هزار و ۴۲۹ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. تمامی دوگانه‌سوزهای سواری تولیدی، سهم ایران‌خودرو هستند و دیگر خودروسازان نقشی در این آمار ندارند. طبق آمار، در نیمه ابتدایی امسال تنها پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند به صورت دوگانه‌سوز تولید شده‌اند. در این بین، بیشترین تیراژ به سمند اختصاص دارد که پنج هزار و شش دستگاه تولید داشته است.

روند نزولی تولید دوگانه‌سوزها در حالی است که در میانه‌های دهه ۸۰ و با الزام وزارت صنعت، سهم غالب تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور، مدل‌های دوگانه‌سوز بودند. در آن مقطع، دولت به دو دلیل تصمیم گرفت اولویت تولید را به خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص دهد. نخست اینکه بنزین سهمیه‌بندی شده بود و با توجه به پایین‌تر بودن قیمت گاز، دولت می‌خواست از این مسیر نگرانی شهروندان بابت هزینه سوخت خودروهای‌شان را کاهش دهد. دلیل دوم نیز به ذخایر گازی عظیم کشور مربوط می‌شد. ایران از سال‌ها پیش به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان شناخته می‌شود و از همین‌رو دولت با تکیه بر این جایگاه می‌خواست گاز را به سوخت غالب در خودروها تبدیل کند تا از بار مصرف بنزین (که به واردات نیاز داشت) بکاهد.

برای مدتی استقبال از خودروهای دوگانه‌سوز زیاد شد و دولت امیدوار شد که پروژه‌اش به اجرا در بیاید، با این حال در ادامه مشکلات بزرگی رخ داد و دوگانه‌سوزها در سیر نزولی تولید و تقاضا قرار گرفتند. کمبود جایگاه‌های سوخت گاز از یکسو و مشکلات فنی نیز از سوی دیگر، جرقه‌های سقوط دوگانه‌سوزها از عرش به فرش را رقم زد و در حالی که وزارت صنعت می‌خواست همه خودروهای سواری تولید داخل را دوگانه‌سوز کند، ورق برگشت و شرایط عکس شد. با کاهش تقاضا برای دوگانه‌سوزها و البته تغییر سیاست‌های وزارت صنعت، خودروهای موردنظر کم‌کم به حاشیه رانده شدند و بنزینی‌ها دوباره رو آمدند. حالا نیز طبق آخرین آمار، دوگانه‌سوزها تیراژی بسیار ضعیف دارند و سهم آنها از کل محصولات سواری صنعت خودروی کشور طی نیمه نخست امسال، حتی به دو درصد هم نمی‌رسد.

با وجود این تیراژ بسیار ضعیف، نگرانی‌هایی برای تامین سوخت گاز دوگانه‌سوزها در زمستان وجود دارد. این نگرانی از آن جهت است که مسوولان عنوان می‌کنند در زمستان با کمبود گاز مواجه خواهیم بود، بنابراین ممکن است برخی جایگاه‌های CNG موقتا تعطیل شوند. در این صورت این احتمال وجود دارد که صف‌های طویل در جایگاه‌های گاز شکل گرفته مالکان خودروهای دوگانه‌سوز به دردسر بیفتند. با توجه به اینکه تولید خودروهای دوگانه‌سوز در این سال‌ها روندی به‌شدت نزولی داشته، سرمایه‌گذاری چندانی نیز برای تعبیه جایگاه‌های CNG انجام نشد و بنابراین تعداد آنها همچنان محدود است. با این حساب، افت تولید دوگانه‌سوزها به نظر منطقی می‌رسد، زیرا اگر قرار بر رشد تیراژ آنها بدون توجه به زیرساخت‌ها باشد، اتفاقات میانه دهه ۸۰ دوباره تکرار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->