دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزیر سرمایه‌گذاری عربستان (۶ آذر ۱۴۰۳) خبرنگاران متقاضی نهضت ملی مسکن گوش‌به‌زنگ باشند | فراخوان واریز آورده جدید آمار سجامی‌های بورس نزدیک به ۴۶.۵ میلیون نفر شد بورس قله ۱۸ ماه گذشته خود را پس گرفت | رشد ۳۵ هزار واحدی شاخص کل در کمتر از ۱۵ دقیقه وزیر نیرو: در هیچ نقطه‌ای از کشور خاموشی اعمال نمی‌شود + فیلم قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) | گلابی چند؟ قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده خانگی متوقف شد؟ رکود بازار خودرو پس از شوک افزایش قیمت خودروسازان چالش کمبود نیروی کار در واحد‌های صنعتی واریز سود سهام عدالت به زودی | هر کدام از دارندگان سهام عدالت چقدر سود دریافت خواهند کرد؟ ویدئو| دعوای نماینده انجمن گاوداران گوشتی با وزارت کشاورزی روی آنتن زنده کدام گروه‌های شغلی از مالیات معاف شدند؟ آخرین قیمت سکه در حراج مرکز مبادله (۵ آذر ۱۴۰۳) پیش بینی بورس فردا (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳)| رشد همپای دلار ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳) | طلا دنباله روی دلار پیش بینی قیمت دلار (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳) | روند صعودی دلار ادامه‌ دارد؟ شناسایی باند شبکه‌ای ارتشا در استان خراسان رضوی (۵ آذر ۱۴۰۳) + فیلم قبض برق بیش از ۲۴ میلیون مشترک کمتر از ۵۰ هزار تومان است معاون بانک مرکزی: پرداخت موبایلی تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود چگونه شانس برنده شدن جایزه ۱۰ میلیارد تومانی بلو را داشته باشیم؟ | بازی برد و بخت قطعی‌های برق همچنان ادامه دارد تهدید به حذف برخی متقاضیان دهک ۱ تا ۴ نهضت ملی مسکن ریزش سنگین قیمت طلا و سکه در مشهد (۵ آذر ۱۴۰۳) جهش بورس برای دومین روز پیاپی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۵ آذر ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۵ آذر ۱۴۰۳) | رشد قیمت‌ها از سر گرفته شد حداقل حقوق بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۴ تعیین شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ آذر ۱۴۰۳) | دو جهت متفاوت بازار خودرو ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا (۵ آذر ۱۴۰۳) | نزول دلار به کانال ۶۸ هزار تومان
سرخط خبرها

تولید دوگانه‌سوزها سقوط کرد | صف های طویل CNG محتمل است؟

  • کد خبر: ۸۴۵۳۰
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
تولید دوگانه‌سوزها سقوط کرد | صف های طویل CNG محتمل است؟
آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور افت کرده و به زیر هشت هزار دستگاه رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق این آمار، طی نیمه نخست امسال تنها هفت هزار و ۴۲۹ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. تمامی دوگانه‌سوزهای سواری تولیدی، سهم ایران‌خودرو هستند و دیگر خودروسازان نقشی در این آمار ندارند. طبق آمار، در نیمه ابتدایی امسال تنها پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند به صورت دوگانه‌سوز تولید شده‌اند. در این بین، بیشترین تیراژ به سمند اختصاص دارد که پنج هزار و شش دستگاه تولید داشته است.

روند نزولی تولید دوگانه‌سوزها در حالی است که در میانه‌های دهه ۸۰ و با الزام وزارت صنعت، سهم غالب تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور، مدل‌های دوگانه‌سوز بودند. در آن مقطع، دولت به دو دلیل تصمیم گرفت اولویت تولید را به خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص دهد. نخست اینکه بنزین سهمیه‌بندی شده بود و با توجه به پایین‌تر بودن قیمت گاز، دولت می‌خواست از این مسیر نگرانی شهروندان بابت هزینه سوخت خودروهای‌شان را کاهش دهد. دلیل دوم نیز به ذخایر گازی عظیم کشور مربوط می‌شد. ایران از سال‌ها پیش به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان شناخته می‌شود و از همین‌رو دولت با تکیه بر این جایگاه می‌خواست گاز را به سوخت غالب در خودروها تبدیل کند تا از بار مصرف بنزین (که به واردات نیاز داشت) بکاهد.

برای مدتی استقبال از خودروهای دوگانه‌سوز زیاد شد و دولت امیدوار شد که پروژه‌اش به اجرا در بیاید، با این حال در ادامه مشکلات بزرگی رخ داد و دوگانه‌سوزها در سیر نزولی تولید و تقاضا قرار گرفتند. کمبود جایگاه‌های سوخت گاز از یکسو و مشکلات فنی نیز از سوی دیگر، جرقه‌های سقوط دوگانه‌سوزها از عرش به فرش را رقم زد و در حالی که وزارت صنعت می‌خواست همه خودروهای سواری تولید داخل را دوگانه‌سوز کند، ورق برگشت و شرایط عکس شد. با کاهش تقاضا برای دوگانه‌سوزها و البته تغییر سیاست‌های وزارت صنعت، خودروهای موردنظر کم‌کم به حاشیه رانده شدند و بنزینی‌ها دوباره رو آمدند. حالا نیز طبق آخرین آمار، دوگانه‌سوزها تیراژی بسیار ضعیف دارند و سهم آنها از کل محصولات سواری صنعت خودروی کشور طی نیمه نخست امسال، حتی به دو درصد هم نمی‌رسد.

با وجود این تیراژ بسیار ضعیف، نگرانی‌هایی برای تامین سوخت گاز دوگانه‌سوزها در زمستان وجود دارد. این نگرانی از آن جهت است که مسوولان عنوان می‌کنند در زمستان با کمبود گاز مواجه خواهیم بود، بنابراین ممکن است برخی جایگاه‌های CNG موقتا تعطیل شوند. در این صورت این احتمال وجود دارد که صف‌های طویل در جایگاه‌های گاز شکل گرفته مالکان خودروهای دوگانه‌سوز به دردسر بیفتند. با توجه به اینکه تولید خودروهای دوگانه‌سوز در این سال‌ها روندی به‌شدت نزولی داشته، سرمایه‌گذاری چندانی نیز برای تعبیه جایگاه‌های CNG انجام نشد و بنابراین تعداد آنها همچنان محدود است. با این حساب، افت تولید دوگانه‌سوزها به نظر منطقی می‌رسد، زیرا اگر قرار بر رشد تیراژ آنها بدون توجه به زیرساخت‌ها باشد، اتفاقات میانه دهه ۸۰ دوباره تکرار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->